یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

كشاورزي و باغداری

۸۶۹ بازديد
آنچه یک باغدار باید بداند
همانطوریکه میدانید برنامه ریزی برای احداث باغ با زراعت محصولات کشاورزی تفاوت فاحشی دارد .در برنامه ریزی برای محصولات کشاورزی کوتاه مدت و معمولا" یک ساله است اما برنامه ریزی برای احداث باغ میوه بلند مدت و معمولا" 30 تا 50 ساله است پس اگر در برنامه ریزی برای زراعت یک محصول کشاورزی دچار اشتباه شویم . یک سال ضرر کرده ایم . اما اگر در برنامه ریزی برای احداث باغ میوه دچار اشتباه بشویم برای 30 تا 50 سال دچار مشکل میشویم و نه تنها یک نسل بلکه برای نسل آینده خودمان نیز درد سر درست کرده ایم .

كسانيكه باغ ميوه احداث ميكنند معمولا" به دو دسته تقسيم ميشوند

1- كسانيكه دانش و تجربه باغداري دارند و برنامه ريزي شده و هدفمند كار ميكنند .

2- كسانيكه دانش و تجربه ندارند و بر اساس كشش بازار در يك يا چند سال توليد ميوه .و ياترغيب دوستان به احداث باغ و يا مشاهدات و رقابت با باغداران همجوار به شغل باغداري روي مي آورند .

نكات فني براي احداث يك باغ ميوه

1-داشتن آب كافي و بدون محدوديت املاح مضر

2-انتخاب نوع محصول بر اساس شرايط آب وهواي منطقه

3-بافت خاك زمين مورد نظر

4 -عمق خاك زمين مورد نظر

5 -شيب زمين مورد نظر

6-جاده دسترسي به باغ

7-فاصله محل باغ تا بازار فروش

8-پوشش گياهي و جانوري منطقه و پيوستگي يا گسستگي باغات

9-نوع بادهاي غالب منطقه

10-فاصله زمين باغ تا مناطق مسكوني

داشتن آب كافي و بدون محدوديت املاح مضر

هر درختي بستگي به شرايط آب و هوائي و نوع درخت و بافت خاك و عمق خاك نياز به مقدار معيني آب دارد كه منبع تامين آب بايد در يك دوره زماني حداقل 30 ساله ثابت بوده و دچار تعقيرات نشده باشد .

منبع تامين آب اعم از چشمه .رودخانه .يا چاه بايد توسط آزمايبشگاه مقدار املاح مجاز و غير مجاز آن مشخص شود.و عامل محدود كننده براي احداث باغ ميوه نباشد .

منابع آبي كه در يك دوره يك ياپنج ساله خشكسالي دچار كاهش شديد هستند به هيچ وجه براي احداث باغ مناسب نيستند .

انتخاب نوع محصول بر اساس شرايط آب و هواي منطقه

درختان را بر اساس شرايط آب و هوائي به سرد سيري .معتدل .نيمه گرمسيري .و گرمسيري تقسيم بندي ميكنند . اما در هر منطقه سرد سيري يا گرمسيري ميكرو كليمات هاي كوچكي نيز وجود دارد كه نبايد آنها را نيز از نظر دور نگه داشت . در تعين منطقه مناسب باغداري ما به دنبال عوامل محدود كننده هستيم يعني در تمام طول دوره رشد و خواب در خت عامل محدود كننده آب و هوائي نداشته باشيم . 1- حداقل در جه حرارت در يك ميانگين 30 ساله نياز سرمائي درخت را تامين كند و براي درخت ( قسمتهاي هوائي ) خسارت زا نباشد 2- سرما هاي بهاره در يك برنامه بلند مدت مصادف با مرحله گل دهي نباشد 3-حد اكثر درجه حرارت در فصل تابستان و پائيز نياز حرارتي و نوري درخت ومحصول را در يك دوره بلند مدت تامين كند و اين ميزان حرارت و نور در منطقه عامل محدود كننده و خسارت زا براي رشد و توليد محصول نباشد . افراد ي هستند كه با مشاهده يك يا چند درخت ميوه در داخل حياط منازل كه رشد مناسبي داشته و توليد محصول خوبي هم دارند به گمان اينكه اين درختان در شرايط فضاي باز باغات ميوه نيز همين توليد را دارند اقدام به كاشت چنين درختاني كه با شرايط آب و هوائي منطقه سازگار نيستند ولي در يك فضاي بسته و محدود كه تحت تاثير محيط گرم داخل شهر يا روستا ودر پناه ديوار يا ساختمان و يا باد شكن ها دوام مي آورند براي احداث چنين باغاتي برنامه ريزي ميكنند كه عقلاني نيست

بافت خاك زمين مورد نظر

بستگي به بافت خاك زميني كه داريم بايد بررسي كنيم كه چه درختي ميتواند بر اساس اين نوع بافت خاك توليد اقتصادي و قابل قبولي داشته باشد و در يك دوره بلند مدت دچار خسارت و تنش نشود .

عمق خاك زمين مورد نظر

بيشتر درختان ميوه داراي ريشه عميق هستند و براي رشد و توليد محصول اقتصادي نياز به خاكهاي عميق دارند اگر ناچار به احداث باغ ميوه در يك شرايط خاص هستيد بايد خاك را اصلاح كنيد.در اراضي كه سطح آبهاي زير زميني آنها با لا است خاكهاي باطلاقي يا ماندابي به هيچ عنوان براي احداث باغ ميوه مناسب نيستند

شيب زمين

درختان ميوه در اراضي هموار كه امكان استفاده از روشهاي مختلف آبياري امكان پذير است رشد و توليد مناسبي دارند اما در اراضي شيب دار كه قدرت نگهداري آب كمتري دارند و امكان كاشت گونه هاي محدودي كه تحمل بيشتري در رابطه با تنشهاي آبي دارند امكان پذير است . لذا بستگي به شيب زمين نوع درختي كه مقاومت بيشتري با اين شرايط دارد و امكان توليد اقتصادي و مقرون به صرفه در بلند مدت را دارد بايد انتخاب شود .

جاده دسترسي به باغ ميوه

اگر جاده دسترسي به زميني وجود ندا شته باشد يا دسترسي به آن مشكل باشد براي احداث باغ مناسب نيست چون باعث افزايش هزينه هاي توليد و حمل ونقل شده و از نظر اقتصادي مقرون به صرفه نيست و باغ ميوه از محصولاتي است كه بايد در دسترس باغدار باشد و امكان دسترسي 24 ساعته به آن امكان پذير باشد .


فاصله محل باغ تا بازار فروش

با كاهش هزينه هاي توليد هميشه توليد مقرون به صرفه و اقتصادي است هرچه فاصله باغ تا بازار فروش دورتر باشد.هزينه توليد افزايش مي يابد . صدمات ناشي از حمل ونقل بيشتر ميشود . فساد پذيري محصول نيز افزايش مي يابد .و احداث باغ ميوه در چنين مناطقي توجيه اقتصادي ندارد .

پوشش گياهي وجانوري منطقه و پيوستگي يا گسستگي باغات ميوه

در مناطقي كه پوشش گياهي فقير باشد در تابستان شدت بادهاي گرم باعث خسارت ميشود گرد وخاك در اين مناطق بيشتر است .جانوران وحشي مانند خرگوش روباه شغال جوجه تيغي گراز سمور وموشها به علت فقر مواد غذائي در اين مناطق به باغات ميوه هجوم ميبرند وخسارت آنها قابل كنترل نيست مخصوصا" اگر باغات ميوه به صورت پراكنده و گسسته باشند اين خسارت بيشتر است بخصوص در فصل زمستان اين خسارت ها بيشتر است لذا در موقع احداث باغ اين نكات بايد در نظر گرفته شود .

نوع باد هاي قالب منطقه

احداث باغ در دو طرف تنگه ها كه هميشه در معرض باد هاي سرد قرار دارد در ارتفاعاتي كه جريان مداوم باد مي وزد در دشتهاي گرم كه باد شكن وجود ندارد بايد به انتخاب نوع در خت و كنترل اثر اين عوامل دقت بيشتري انجام شود .

فاصله زمين باغ تا مناطق مسكوني

كنترل گنجشك در مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري در تمام دنيا يكي از مشكلات كشاورزان و باغداران ميباشد كشت محصولات باغي كه با خسارت گنجشك آسيب پذير هستند در نزديك مناطق مسكوني اقتصادي و عقلاني نيست .

چاله كني براي باغ ميوه

بار ها اين سئوال پيش مي آيد كه عمق چاله كني باغ ميوه چقدر باشد . درختي را كه در زمين مي كاريد حد اقل در اين فكر هستيد كه اين درخت بيشتر از 30 سال در اين زمين مي ماند . پس بايد بستري براي اين درخت آماده كنيد كه محيطي مناسب با مواد غذائي كافي براي آينده اين درخت تهيه شود عمق خاكهاي زراعي 30تا 40 سانتيمتر است و بيشتر از آن خاك فشرده و غير زراعي كه نفوذ ريشه در آن به راحتي امكان پذير نيست پس با كندن چاله اي عميق لايه هاي زيرين را نرم و ميشكنيم تا نفوذ آب و هوا و ريشه به راحتي انجام گيرد به جاي خاك بكر و غير زراعي كه از چاله بيرون آورده ايم خاك زراعي سطحي همراه با مخلوطي از كود پوسيده حيواني و كود هاي شيميائي ماكرو و ميكرو تا 50 سانتيمتر مانده به سطح زمين پر ميكنيم سطح چاله را با پا فشرده مي كنيم و چاله را يك بار كاملا" غرغاب ميكنيم تا علاوه بر نشست كامل خاك منافذ خالي يكدست شودبعد از دو هفته (البته در فصل مناسب ) سپس ريشه هاي بلند و آسيب ديده نهال راهرس كرده و نهال را در ارتفاع مناسب قطع كرده و پس از ضد عفوني ريشه با سموم قارچكش مناسب و پوشاندن قسمت قطع شده با چسب پيوند نهال را در چاله كاشت كرده روي ريشه را با خاك زراعي سطحي طوري مي پوشانيم كه چاله 10سانتيمتر پايين تر از سطح زمين قرار گيرد تا محلي براي آبياري باشد سپس يك آبياري زخم آب به نهال داده ميشود آنگاه نهال را بوسيله يك قيم محكم ميكنيم تا در اثر باد تكان نخورد البته در نهالهاي پيوندي بايد محل پيوند 7 تا 10 سانتيمتر بالاي خاك قرار گيرد . اگر فضاي چاله را به يك حساب پس انداز تشبيه كنيم .حساب پس اندازي كه مبلغ بيشتري پول در آن باشد آينده شما را بيشتر تضمين ميكند . تا يك حساب پس انداز خالي .




انتخاب رقم مناسب

براي هرنوع درخت ميوه ارقامي انتخا ب نمائيدكه با شرايط آب وهوائي منطقه سازگار باشند بالاترين عملكرد را در شرايط موجود داشته باشد بازار پسند باشد قدرت رقابت با محصولات رقيب را داشته باشند


ارتفاع مناسب نهال در زمان كاشت

نهال ميوه در زمان كاشت بايد داراي ارتفاع مناسبي باشد .نهال پس از اينكه از نهالستان كنده شد ارتباط آب و مواد غذائي آن با زمين قطع ميشود . تعدادي از ريشه هاي آن هنگام جابجائي آسيب مي بيند . حتي اگر بادقت و اصول صحيح در زمين اصلي كاشته شود .مدت زماني طول ميكشد تا نهال مجددا در زمين استقرار يابد و ريشه هاي جديد توليد كند و ساخت و ساز مواد غذائي را از سر بگيرد . در اين فاصله زماني 40 روزه اول كاشت تا فعاليت مجدد نهال به اندوخه مواد غذائي ذخيره شده در اندام خود وابسته است . و پس از فعال شدن ريشه ها در دو ماهه اول كاشت به علت عدم گسترش كامل ريشه آب و مواد غذائي بسيار كمي جذب و به اندامهاي هوائي منتقل ميشود .لذا اگر ارتفاع نهال و يا تعداد شاخه هاي نهال زياد باشد و توسط باغدار هرس كاشت انجام نشود .( نهالهاي بلند و پر شاخه )

ريشه ها به علت ضعيف بودن. قدرت انتقال آب و مواد غذائي به نهالهاي بلند را ندارند . و برگهاي كوچك تازه رشد يافته نيز قدرت پوشش تنه نهال . ومحافظت در مقابل نور شديد آفتاب را ندارند در نتيجه پوست نهال در اثر جذب نور آفتاب و پلاسيده شدن پوست . آفتاب سوخته ميشود. بعلت پژمرده شدن قسمت هائي از پوست ساقه انتقال مواد غذائي ساخته شده به ريشه و ساير اندامها به كندي صورت ميگيرد . در نتيجه نهال به تدريج ضعيف شده وآفات پوست خوار و چوبخوار به نهال صدمه مي زنند. بعد از مدتي اگر نهال خشك نشود پاجوشها ي نهال از سطح خاك شروع به رشد ميكنند و ساقه هوائي از بين ميرود و اگر نهال پيوندي باشد . يعني ديگر هيچ و حتما بايد در سال آينده كاشت مجدد انجام شود .

پس بنا بر اين ارتفاع نهال در درختان پيوندي حد اكثر پائين تر از ارتفاع جناغ سينه يك فرد متوسط اندام باشدو كمتر از 60 سانتيمتر نيز نباشد و قطر نهال نيز از 2 سانتيمتر بيشتر نباشد ودر نهالهاي انگور .انار .انجير بهترين ارتفاع 50 تا 70 سانتيمتر است
منبع:b-neamati
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.