جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

خوزستان قطب کشاورزی ایران

۹۱۶ بازديد
استان خوزستان بیشتر با صنایع نفت و گاز شناخته می شود در صورتی که در زمینه محصولات کشاورزی نیز از پتانسیل های بسیاری برخوردار است به گونه ای که در این استان می توان در ۱۲ ماه سال سبزیجات و مرکبات برداشت کرد.

استان خوزستان مهم‌ترین قطب کشاورزی کشور است که نه ‌تنها در حال ‌حاضر نقش تعیین ‌کننده‌ای در تولید محصولات کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی دارد، بلکه باتوجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه نقشی بی‌بدیل در توسعه آینده کشاورزی کشور خواهد داشت.براساس آمار موجود این استان در زمینه خرید محصول گندم، تولید محصولات صنعتی کشاورزی در جایگاه برتر کشوری قرار دارد. همچنین خوزستان دارای مقام های نخستین تولید گندم؛ کلزا؛ تولید بذرگندم و هیبرید کلزا؛ تولید ذرت گندم در سطح کشور است. از دیگر افتخارات خوزستان داشتن مقام نخست در زمینه صادرات خرما با سهم بیش از ۵۰ درصد کشور و مقام اول تولید گل مریم با ۸۲۸ میلیون شاخه می باشد.

از این رو خوزستان با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های مطلوب توانایی صادرات گسترده محصولات کشاورزی به خارج از کشور را دارد. فرآورده های تبدیلی، لبنی، خرما، مركبات، سبزیجات، محصولات گلخانه ای و شیلاتی از جمله توانمندی های استان برای صادرات به سایر کشورها است.

در این خصوص مدير امور باغباني جهاد كشاورزي خوزستان می گوید: 120 هزار تن توليدات خرماي توليدي در خوزستان قابليت صادرات دارد كه در حال حاضر فقط 50 درصد آن صادر مي شود.



حليم كوتي می افزاید: خرما يكي از محصولات خوزستان است كه از اين منظر جزو دو استان اول توليدكننده خرما در كشور است، در دنيا هفت ميليون تن خرما توليد مي شود كه يك ميليون و 100 هزار تن آن در ايران و 200 هزار تن آن يعني 25 درصد توليد كشور متعلق به خوزستان است.

وي تاکید می کند: ۱۲۰ هزار تن توليدات خرماي توليدي در خوزستان قابليت صادرات دارد كه در حال حاضر فقط ۵۰ درصد آن صادر مي شود.

به گفته کوتی در حال حاضر محصولات كشاورزي خوزستان به اروپا، عراق و سوريه بر اساس معيارهاي كشورهاي متقاضي محصولات را صادرات و تحويل مي دهد.

همچنین رئیس خانه كشاورز خوزستان در این خصوص می گوید: مسئولان جهاد كشاورزی استان و ۱۷۳ هزار كشاورز این استان آمادگی كامل تأمین محصولات کشاورزی برای صادرات به روسیه را دارند.



مسعود اسدی در نشست با اعضای خانه کشاورز و اعضای هیئت روسی می افزاید: با اطمینان می گوییم كه محصولات كشاورزی مورد نیاز روسیه را با بهترین كیفیت و استانداردهای جهانی در اختیارشان قرار می دهیم.

وی تاکید می کند: صراحتا اعلام می شود كشاورزان خوزستان تمامی محصولات كشاورزی را كه كشور روسیه از تركیه تأمین می كرد را با كیفیت بالاتر و قیمت پایین تر تأمین کنند.

به گزارش رهیاب، همجواری با 5 استان کشور، دسترسی به کشورهای حوزه خلیج فارس، خطوط هوایی بین المللی، راه آهن استراتژیک جنوب و بنادر بزرگ کشتیرانی از جمله ویژگی هایی است که خوزستان را به جایگاه مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی مبدل نموده است.

بخش بیشتری از 24 بند محور اقتصاد مقاومتی مربوط به بخش کشاورزی است و به همین دلیل ارتقای بهره وری اقتصادی در بخش کشاورزی را باید با جدی گرفت لذا می طلبد که مسئولان با ایجاد بستری مناسب برای صادرات محصولات کشاورزی بیش از پیش به اقتصاد خوزستان در راستای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی کمک کنند.

منبع:rahyabnews
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.