یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

اصول حاصلخیز کردن خاک جهت کشت و زراعت گندم

۸۷۶ بازديد
اصول حاصلخیز کردن خاک جهت کشت و زراعت گندم
خاکهای اولیه ی غیر حاصلخیز معروف به خاک مرده یا بکر که بر اثر عوامل فیزیکی ومکانیکی شیمیایی یا بیولوژیکی به وجود می آیند نا مرغوب اند و پس از کشت و کار مداوم محصولات کشاورزی به صورت خاکهای زنده یا خاکهای زراعی درمی آیند.
خاکهای بکر به وجود آمده،با تغییر و تحول بسیار زیادی که به مرورزمان در آنها به وجود می آید،در حاصلخیز کردن خاک زراعی نقش عمده ای را بازی می کنند. نقل و انتقال مواد در خاک ،در ساختمان شیمیایی اولیه ی خاک که براثر عملیات زراعی صورت می گیرد،تاثیر ویژه ای دارد.خاکهای زراعی کشور ما اغلب درصد قابل توجهی آهک دارند،به همین د لیل این ماده در حاصلخیزی و بازدهی نقشی را دارا ست.
مثلا ً آبیاری یا بارندگی زیاد انیدریدکربنیک موجود در خاک کربنات کلسیم را به بی کربنات قابل حل درآب تبدیل می کند وبه انحاء مختلف ازدسترس گیاه خارج می سازدو حاصلخیزی خاک را کاهش می دهد.
اسید سولفوریک محتوی خاک که بر اثر تجزیه ی مواد آلی به دست می آید،می تواند آهک موجود در خاک به آهک غیر قابل جذب تبدیل کند.
سولفات کلسیم ایجاد شده،چون نمی تواند جذب کلوئید های خاک گردد،به وسیله ی خاک از سطح خاک به اعماق برده می شود.کلوئید های خاک ذرات و یا مولکول هایی با منشا معدنی یا آلی هستندکه در آب به حالتهای بین تعلیق و محلول حقیقی در می آیند.
کمپلکس رس وهوموس در خاک مهمترین عامل تنظیم کننده ساختمان خاک،و زندگی میکروارگانیسم- PHخاک،مواد غذایی مورد نیاز گیاه های محتوی خاک به شمار می رود.
تهیه ی زمین برای زراعت عمومی
برای کشت هر گیاه ،قبل از هر چیز لازم است که محیط مناسبی وجود داشته باشد تا بذر کاشته شده بتواند جوانه بزند و رشد و نمو کند.
عملیاتی که جهت تهیه چنین محیطی در خاک صورت می گیرد تهیه زمین نامیده می شود؛به طور کلی می توان گفت که هدف از تهیه ی زمین عبارت است از ایجاد محیط مناسب برای رشد و نمو گیاهان و همچنین جلوگیری از عوامل نامساعد طبیعت.
عملیات مربوط به تهیّه ی زمین را می- توان به دودسته تقسیم کرد:یک عملیات اساسی یعنی تهیه ی فیزیکی و مکانیکی
ودیگری تهیه و تامین مواد غذایی خاک در قسمت اول ،یعنی تهیه ی فیزیکی و مکانیکی خاک،عملیاتی از قبیل زدن شخم(انواع مختلف)دیسک،دندانه(در صورت لزوم)وهمچنین تسطیح یاماله کشی،نهر کشی ردیفکاری ومرزکشی(در صورت لزوم)انجام می شود؛در قسمت دوم،عملیاتی مانند: تقویت خاک از جنبه ی مواد غذایی چون کود های شیمیایی ودیگر کودها (دامی و سبز)صورت می گیرد.
بذرگیاهان برای اینکه بتوانند جوانه بزنند و سبز شوند باید در زمینی که دارای رطوبت،گرماو هوای کافی باشد
قرار گیرند.هدف از شخم زدن و سایر عملیات مربوط به تهیه فیزیکی و مکانیکی زمین،ایجاد چنین محیطی برای سبز شدن بذر و رشد و نمو جوانه هاست.
مهمترین هدف ها عبارتند از:
1)نرم کردن خاک،تا بذر به خوبی با آن مخلوط شود و بتواند هر چه بیشتر از رطوبت زمین استفاده کندو براحتی سبز
شود.
2)زیاد کردن خلل و فرج خاک ،تا هوا و حرارت در خاک بهتر نفوذ یابد و جریان پیدا کند و آب به مقدار بیشتر در آن ذخیره شود.
3)برگرداندن خاک،جهت انتقال مواد به قسمت های تحتانی زمین.
4)ایجاد محیط مناسب برای فعالیت های موجودات ذره بینی خاک.
5)مبارزه با گیاهان هرز مزرعه.
6)برهم زدن لوله های مویین خاک.
7)استفاده از دستگاه عمیق کار در کشت دیم.
واکنش خاک
مایعات خاک خالص نیستند و معمولا ً تعداد OHیاHبیشتری از یون های آزاد را دارند که باعث واکنش اسیدی یا قلیایی خاک می گردد.
به طور کلی،خاکها را بر حسب شدت واکنشهای قلیایی یا اسیدی به خاک های بیش از 8.5)و خاکهای PHخیلی قلیایی(با
کمتر از4.5 )می شناسند.PHخیلی اسیدی( با خاکهای مختلف از این PHقدرت اسیدی یا قرارند:
خاکهای خنثی بین6.5تا7.4 و خاکهای اسیدی ضعیف بین 5.3 تا 6.4 و خاکهای اسیدی بین 4.6 و 5.2.
قدرت اسیدی خاک باید در حد خنثی باشد. بهترین خاک برای گندم آن است که اضافه بر مطلوب میزان مواد آلی،بافت،و قابلیتPH نفوذ هوا در آن نیز در حد مطلوب باشد.
دانه ی گندم در اراضی خیلی اسیدی جوانه نمی زند.
خاک شنی
به علت پایین بودن میزان رس و هوموس در خاکهای شنی،در زمینه ی اضافه کردن کود شیمیایی به این نوع خاک ها
باید توجه زیادی مبذول شود.
عملیات کشاورزی در خاک های شنی به علت مقاومت کمتر آن در مقابل ادوات کشاورزی آسان و کم خرج است؛آماده ساختن زمین شنی جهت کشت و کار به علت زود خشک شدن آنها-زودتر از سایر زمین ها مقدور می شود با دادن کود دامی،
کود سبز،کود شیمیایی مناسب می توان درصد حاصلخیزی خاک را افزایش داد.
خاک رسی
برای حاصلخیز کردن خاکهای رسی،باید به طرق مختلف قابلیت نفوذ خاک ،ایجاد خاکدانه ها،وامکان وجود موجودات ذره بینی را بالا برد؛این کار را با دادن کود های دامی پوسیده یا دادن شن،کود سبز،و همچنین ایجادتناوب صحیح ومناسب زراعی،یا در صورت نیاز با زه کشی،می توان انجام داد.
منبع:bbk-iran
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.