جمعه ۱۰ فروردین ۰۳

چاپ بنر لمپوست

۸۰۶ بازديد
همه چیز درمورد چاپ بنر لمپوست: تبلیغات را می‌توان نیاز اصلی هر کسب و کاری برای بقا و پیشرفت در میدان رقابت دانست. امروزه روش‌های تبلیغاتی بسیار گسترده‌ای وجود دارند که صاحبان کسب و کارهای مختلف بنا به نوع حرفه، محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهند، حیطه‌ی کاری و… روش مناسب تبلیغاتی که در معرفی برند، افزایش فروش یا ارائه‌ی خدمات بهتر موثر باشد را انتخاب می‌کنند. روش‌های تبلیغاتی متنوع هستند و در میان این روش‌ها می‌توان به چاپ بنر، چاپ بروشور، چاپ و پخش تراکت، تابلوسازی، رادیو و تلویزیون، تبلیغات در سایت‌ها، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات سمپلینگ، تبلیغات چریکی، دیجیتال مارکتینگ و… اشاره کرد. یکی دیگر از روش‌های تبلیغاتی که این روزها در سطح شهر بسیار شاهد آن هستیم و گسترده شده، استفاده از بنر لمپوست است. برای استفاده از این بنر نیاز است یک طرح، پیام یا تصویر را برای چاپ بنر لمپوست آماده کنید که بتواند پیام تبلیغاتی موردنظرتان را به مخاطب برساند.

بنر لمپوست چیست؟

در مقوله‌ی تبلیغات محیطی و تابلوسازی، بنر لمپوست یک سازه‌ی جدید محسوب می‌شود که استفاده از آن هم بسیار باب شده و رواج یافته است. این سازه از میله‌هایی مستطیلی شکل تشکیل شده که معمولا این میله‌ها در ابعاد 1 در 3 متر ساخته می‌شوند. پس از نصب سازه در محل مورد نظر، می‌توان پارچه‌ی تبلیغاتی که چاپ روی آن انجام شده را روی میله‌ها نصب کرد. محتوای تبلیغاتی و تصاویر را با استفاده از دستگاه‌‎های رایج چاپ بنر روی بنر لمپوست اجرا می‌کنند و بعد از چاپ و لبه چسبانی بنر، می‌توان خیلی راحت آن را در مکان مورد نظر نصب کرد. نوع پیشرفته‌ای از این سازه موجود است که توسط فک‌های ثابتی که بالا و پایین سازه تعبیه می‌شوند، بنر را گرفته و در مقابل شرایط آب و هوایی مانند باد و باران بنر را مستحکم نگه می‌دارند. این سازه که تکنولوژی جدیدی در صنعت تبلیغات محسوب می‌شود، در ابعاد مختلفی قابل اجرا است. چاپ بنر لمپوست و نصب آن نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی هزینه‌ی کمتری دارد اما کارایی و تاثیرگذاری آن بسیار بیشتر از این روش‌ها است. این مزیت در کنار ابعاد کوچکی که باعث شده این بنر را بتوان در هر مکانی نصب کرد، دلیل استفاده‌ی بسیاری از صاحبان کسب و کار از این بنر است که به همین دلیل هم چاپ بنر لمپوست طیف بیشتری از تبلیغات را شامل شده و بسیار راحت می‌توان از آن برای تبلیغ کالا یا خدمات بهره برد. بنر لمپوست را می‌توان نسل پیشتاز سازه‌های تبلیغاتی عمودی دانست که در سال‌های اخیر حتی توسط شهرداری هم برای نصب اعلانات عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بنرها را روی تیر چراغ برق، در کنار جاده‌ها و وسط بلوارها به صورت ایستاده و با ارتفاع معینی از سطح جاده نصب می‌کنند. این بنرها ایستایی بسیار زیبایی دارند و با نظم دقیقی قرار می‌گیرند که این نظم خود سبب ایجاد فضایی منظم و زیبا در شهرهای بزرگ می‌شود.

کاربرد چاپ بنر لمپوست

بنر لمپوست ایستایی بسیار خوبی دارد و بعد از نصب بسیار منظم می‌ایستد به همین دلیل هم در مکان‌های زیادی می‌توان از این سازه استفاده کرد. به‌صورت خیلی کلی می‌توان گفت چاپ بنر لمپوست برای نصب این بنر در مکان‌های زیر کاربرد دارد: 1- دانشگاه‌ها و ادارات: در این مکان‌ها تردد بسیار زیاد است و از مکان‌های پربازدیدی هستند که افراد با سلایق، سنین، فرهنگ و آداب و رسوم مختلفی می‌توانند بنر لمپوست نصب شده را ببینند. از این بنر می‌توان برای اطلاع‌رسانی و همچنین زیباسازی محیط هم استفاده کرد. فضای بزرگی که در این اماکن وجود دارد، باعث شده تا یکی از مکان‌های بسیار مناسب و خاص برای نصب بنر لمپوست باشند. روابط عمومی هر اداره یا دانشگاه می‌تواند از این نوع بنر برای چاپ تصاویر یا پیام‌های مرتبط، مناسبتی و برای فرهنگ سازی هم استفاده کند. 2- جاده‌ها و بزرگراه‌ها: اخیرا استفاده از بنر لمپوست بسیار رایج شده و علاوه‌بر شرکت‌های تبلیغاتی، شهرداری‌ها هم به ارائه‌ی خدمات مختلف مرتبط با این بنر یعنی نصب و نگه‌داری، تعویض و جمع‌آوری و… مشغول هستند. امروزه در بسیاری از جاده‌های بین شهری و بزرگراه‌ها بنرهای لمپوست مشاهده می‌شوند که برای تبلیغات برندهای مختلف و مطرح هم استفاده می‌شوند. گاهی حتی وجود این بنرها باعث زیباسازی و تنوع برای مردم می‌شوند. برای مثال هنگامی که پشت چراغ قرمز قرار گرفته‌ایم و یا در یک ترافیک سنگین جاده‌ای قرار داریم، این بنرها محیط را از حالت یکنواختی و تکرار در آورده و علاوه‌بر جلب توجه، باعث تنوع برای ما هم می‌شوند. 3- مراکز فرهنگی، ورزشی، فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها و نمایشگاه‌ها: در این اماکن می‌توان روی بنرهای لمپوست تصاویری زیبا، خلاقانه و هوشمند چاپ کرد تا علاوه‌بر فرهنگ سازی و ایجاد زیبایی محیط، تنوع و تحولی در محیط هم به وجود بیاید.

چاپ فلکسی چیست؟

تابلوهای فلکس دارای متریالی به نام فلکسی هستند که خاصیت اصلی آن‌ها نورانی بودنشان است. این متریال بسیار پرکاربرد است و از آن علاوه بر جلب توجه مخاطب، برای زیباسازی شهر استفاده می‌شود.‌ چاپ فلکسی را در یک محفظه مخصوص قرار می‌دهند که به آن تابلو فلکسی می‌گویند. این تابلو باید با توجه به ابعاد چاپ انتخاب شود و داخل آن نیز سیستم روشنایی کار گذاشته شود، تا در شب نیز تابلو به زیبایی دید داشته باشد. ایده چاپ فلِکسی با هزینه‌ای کاملا مقرون به صرفه قابل اجراست. جالب توجه است تابلوهایی با چاپ فلِکسی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که رویه آن‌ها قابل تعویض باشد، لذا می‌توان برای ایجاد تنوع هر چند وقت یکبار با صرف هزینه‌ای کم طرح روی تابلو فلکسی را به روز کرد.

تاریخچه چاپ فلکسی

تقریبا در سال 1375 چاپ فلِکسی در قالب تابلوهای فلکس فیس در بازار ایران رواج یافت. این مدل چاپ به علت جلوه‌های بصری و نورپردازی زیبا، برای استفاده در تابلوهای تبلیغاتی کاربرد داشت. در ابتدا طرح‌های روی تابلو همان استیکر یا برچسب بودند که بر روی متریال فلکسی به صورت آماده چسبانده می‌شدند.‌ برای چسباندن استیکر بر روی سطح از محلول رقیق آب و مایع ظرفشویی استفاده می‌کردند. پس از نصب، استیکر بر روی متریال فلکس، فیکس می‌شد. در این روش چاپ لوگو و علامت تجاری قدری دشوار بود. با گذشت زمان و پیشرفت دستگاه‌های چاپ، امروزه پرینتر مخصوص فلکس وارد دنیای چاپ شده که کمک می‌کند تا تصاویر دلخواه و واقعی مستقیما چاپ شوند که از آن به عنوان چاپ فلکسی یاد می‌شود.

مقایسه چاپ فلکسی با چاپ بنر

برتری‌ای که چاپ فلِکسی به نسبت چاپ بنر دارد، قابلیت عبور نور است. بنرها از جنس کدر ساخته می‌شوند و کاربرد آن‌ها نیز در مکان‌هایی است که نیازی به عبور نور برای جلب توجه مخاطب ندارند، اما چاپ فلِکسی برای مصارفی که حتی در محیط‌های تاریک نیاز به جلب توجه مخاطب است تهیه می‌شود. البته چاپ فلِکسی اغلب کمی تیره‌تر چاپ می‌شود تا با تابش لامپ مهتابی داخل تابلو طرح جلوه پیدا کند، وگرنه پس از تابش نور طرح تابلو با روشنی زیاد حالتی بی روح خواهد گرفت و جلوه چندانی نخواهد داشت. هم چاپ فلِکسی و هم چاپ بنر با توجه به کشور سازنده متریالشان از لحاظ کیفی تفاوت دارند، به طور کلی انواع کره‌ای کیفیت بهتر و دوام بالاتری دارند؛ اما در باب کیفیت چاپ فلکسی یا بنر، دستگاه چاپ نیز تاثیر به سزایی دارد. برای مثال اگر بر روی جنس کره‌ای و با کیفیت بخواهیم طرحی را با دستگاه بی کیفیت چاپ کنیم، نتیجه مطلوب نخواهد بود؛ بنابراین در کیفیت نهایی هم جنس ماده اولیه و هم کیفیت دستگاه چاپ موثر است.

ویژگی‌های چاپ فلکسی

در چاپ فلکسی معمولا از رویه بادوام استفاده می‌شود تا در برابر عوامل آسیب‌زای بیرونی مقاوم باشد. این ویژگی باعث می‌شود تا بتوان از تابلوهای فلکسی در شرایط جوی متفاوت استفاده کرد. چاپ فلِکسی با دستگاه چاپ دیجیتال به گونه‌ای انجام می‌شود که اشعه‌های خورشید موجب رنگ پریدگی آن نگردد؛ بنابراین از این نوع تابلوها می‌توان در شهرهای گرمسیر نیز استفاده کرد. از دیگر ویژگی‌های چاپ فلکسی کم بودن هزینه‌های ساخت و انرژی مصرفی آن است. در تابلوهای فلکسی، حتی می‌توان از پروژکتور ال ای دی استفاده کرد که موجب نورپردازی از جلو می‌شود و همین امر در کاهش هزینه انرژی مصرفی آن تاثیر قابل توجهی خواهد گذاشت.

انواع تابلو فلکسی

تابلوهای فلکسی به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

تابلو فلکسی فیس

این مدل تابلوها دارای دو فریم هستند. یکی از فریم‌ها روی پارچه قرار دارد که چاپ فلکسی بر روی آن صورت می‌گیرد و دیگری فریم زیرین است که محل نصب عامل نور است. در این مدل تابلوها اغلب از نور مهتابی برای روشنایی استفاده می‌شود که بر روی ورق گالوانیزه قرار داده می‌شود.

تابلو تک فریم

در این مدل تابلو تنها یک فریم وجود دارد، لذا ضخامت کم‌تری دارد. این فریم روی پارچه قرار می‌گیرد و برای نورپردازی نیز از ال ای دی استفاده می‌شود. تابلو تک فریم به نسبت تابلو فلکسی فیس هزینه کم‌تری دارد و البته در طول مصرف نیز انرژی کم‌تری استفاده می‌کند؛ از همین رو برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه خواهد بود. مش به عنوان یکی از ماده‌هایی که در چاپ عریض کاربرد دارند، استفاده می‌شود که این محصول حالتی مشبک و توری دارد.‌ چاپِ مش در دو مدل پشت چسب‌دار و بدون چسب یا همان معمولی وجود دارد. از چاپ روی مش بیشتر به منظور پوشش شیشه استفاده می‌شود، چرا که بدون جلوگیری از ورود نور، باعث کاهش دید می‌شود. این امر در تبلیغات نیز کاربرد زیادی دارد و همچنین بر روی استند نیز به کار می‌رود. نصب آن به سادگی نصب استیکر است و ماندگاری‌ای حدود دو تا سه سال نیز دارد.  

مش چیست؟

مش یا همان mesh همان‌طور که از نامش مشخص است، حالتی توری دارد و چاپ آن بر روی هر سطحی موجب می‌شود که درصدی از میزان دید آن پوشانده شود. ساختار توری شکل مش باعث می‌شود تا پشت سطح نامعلوم بماند البته از میان چاپِ مِش نور عبور می‌کند و بسته به میزان نور تصویر پشت سطح دید متغیری دارد. از چاپِ روی مِش بر روی شیشه‌ها بیشتر استفاده می‌کنند و این کار باعث می‌شود تا شیشه حالتی شبیه شیشه‌های رفلکس پیدا کند. در واقع همان‌طور که در روز از پشت شیشه رفلکس داخل محیط مشخص نیست ولی در شب به علت کمبود و یا فقدان نور، دید بیشتر می‌شود، مش نیز به همین‌ صورت است یعنی میزان دید بستگی به میزان نور دارد.

کشورهای سازنده مش

در میان کشورهای سازنده مش نام کشورهای آسیای شرقی بیشتر به چشم می‌خورند و از میان‌ آن‌ها کشورهای کره و چین بهترین سازندگان مش لقب دارند. متریال مش ساخته شده توسط این کشورها از لحاظ گرماژ دارای ضخامت‌هایی مابین 80 تا 100 میکرون هستند.

چاپ-روی-شید-رول چاپ روی مش چه کاربردهایی دارد؟

اگر نگاهی به اتوبوس‌هایی که در خیابان‌ها تردد می‌کنند داشته باشیم، خواهیم دید که روی شیشه آن‌ها و یا حتی در برخی موارد سطح کل اتوبوس از استیکر پوشیده شده است. با توجه به این موضوع یکی از کاربردهای مش بر روی اتوبوس‌هاست. نکته جالب توجه در باب چسباندن استیکر به اتوبوس‌ها این است که از داخل کابین اتوبوس مناظر بیرونی را می‌توان مشاهده کرد، اگرچه درصدی دودی باشند اما باز هم قابل دیدن هستند چرا که در آن‌ها از مش بهره گرفته شده است. کاربردی دیگر چاپ مش را می‌توان در پارتیشن بندی نام برد. از پارتیشن بندی در دفاتر کار بیشتر استفاده می‌شود و به منظور مشاهده نشدن کامل طرفین از این مدل چاپ بهره می‌گیرند، چرا که نور از میان آن عبور می‌کند اما مشاهده طرفین به وضوح امکان‌پذیر نیست. در برخی مغازه‌ها هم از چاپ مش به منظور دید نداشتن داخل مغازه استفاده می‌کنند. در این راستا قسمتی از شیشه با این چاپ پوشانده می‌شود و لذا داخل مغازه از بیرون دید نخواهد داشت. از این مدل چاپ بیشتر در رستوران‌ها و کافه‌ها برای آسایش بیشتر مشتریان استفاده می‌کنند تا در حال غذا خوردن راحت باشند.

بایدها و نبایدهای چاپ مش بر روی وسایل نقلیه

از چاپ مش برای چسباندن تبلیغات بر روی وسایل نقلیه مختلف استفاده می‌شود و همان‌طور که مستحضر هستید وسایل نقلیه در معرض اموراتی نظیر باد و باران و… هستند، لذا ممکن است مش بر روی آن‌ها دوام زیادی نداشته باشد. برای افزایش دوام و ماندگاری چاپ مش بر روی وسایل نقلیه بهتر است از چاپ مش توسط دستگاه‌های با کیفیتی نظیر اکوسالونت استفاده شود که موجبات ماندگاری و دوام بیشتر اثر چاپی را فراهم می‌آورد. مرغوبیت جوهر نیز در کیفیت چاپ تاثیر به سزایی دارد و باید در هنگام انتخاب از بهترین جوهر استفاده شود. جوهرهای مختلفی برای این کار موجودند که ساخت کشورهای متعددی نظیر کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند، اما تجربه ثابت کرده که جوهرهای ساخت کشور آمریکا در مش دوام بیشتری دارند و لذا در برابر نور و سایر عوامل محیطی مقاوم‌تر هستند. البته لازم به ذکر است نحوه نصب نیز در کیفیت و ماندگاری چاپ روی مش بر روی وسایل نقلیه اهمیت دارد، هرچه نصب دقیق‌تر و اصولی انجام شود کیفیت مطلوب‌تری نیز حاصل می‌شود. به این منظور بهتر است یک فرد کاربلد نصب چاپ مش را انجام دهد.

چاپ مش انواع چاپ مش و ویژگی‌های آن‌ها

چاپ مش راهمان‌طور که کوتاه اشاره کردیم می‌توان به طور کلی در دو دسته پشت چسب دار و بدون چسب (معمولی) تقسیم کرد که این تقسیم بندی بر اساس کیفیت آن‌ها است. برای چاپ مش از دستگاه‌های مختلفی نیز استفاده می‌شود که هر کدام در میزان کیفیت محصول نهایی تاثیر به سزایی دارند. از جمله دستگا‌ه‌های با کیفیتی که شهرت بیشتری نزد مصرف کنندگان چاپ مش دارند، دستگاه اکو سالونت است که برای تصاویری که از فاصله نزدیک بهتر است در دیدرس باشند، کاربرد دارد. قاعدتا مش با استفاده از دستگاه اکوسالونت هزینه بالاتری دارد ولی گفتنی است که از لحاظ کیفیت این دستگاه بهترین چاپ مش را ارائه می‌دهد. تنها نکته ای که در باب دستگاه اکوسالونت برای چاپ مش وجود دارد این است که جوهر آن ماندگاری زیادی نخواهد داشت و تنها حدود دو سال دوام خواهد آورد، لذا از این مدل چاپ برای مصارف کوتاه‌مدت و زیر دو سال استفاده می‌شود. دستگاه دیگری که کار چاپ مش را انجام می‌دهد، کیفیت دستگاه اکوسالونت را ندارد ولی ماندگاری رنگ آن بیشتر است. دوام جوهر تصاویری که با استفاده از این دستگاه‌های معمولی چاپ می‌شوند، حدود سه سال است.

مقدمات نصب چاپ روی مش

اگر از نمونه چاپ روی مش استفاده می‌کنید، در ابتدا باید، برچسب‌ها را بر روی ورق کاغذ موم قرار دهید. در صورت نبود ورق کاغذ موم از فویل آلومینیومی نیز می‌توانید استفاده کنید. در این مرحله می‌توانید پشت برچسب را با مخلوط چسب رنگ کنید، برای این کار می‌توانید از براش، قلم‌مو و یا قلموی خمیر بهره بگیرید. در این مرحله توجه داشته باشید خیلی استفاده از چسب ضروری نیست و نباید برچسب‌ها با چسب خیس شوند، بلکه یک پوشش سبک با چسب کافی است. پس از رنگ آمیزی باید به چاپِ مِش فرصت دهید تا در شرایط طبیعی کاملا خشک شود. دقت کنید قبل از نصب برچسب‌ها باید کاملا خشک باشند. حال می‌توانید برچسب‌ها را داخل یک جعبه یا کیسه نگه‌داری کنید و هر وقت خواستید آن را بر روی سطح مورد نظر خود اعمال کنید.

نحوه نصب چاپ روی مش

چاپ مش پشت چسب‌دار به راحتی نصب می‌شود و نصب آن حتی از نصب استیکر نیز ساده‌تر است. در نصب استیکر همواره احتمال وجود حباب زیر استیکر وجود دارد اما از آن‌جایی که مش دارای سوراخ‌های ریزی است، بدون حباب می‌توان آن را بر روی سطح چسباند. برای نصب مش باید ابتدا محل نصب را به دقت تمیز کنید، چرا که وجود گرد و غبار زیر آن موجب کاهش کیفیت و ماندگاری مش می‌شود. برای پاکسازی سطح بهتر است از یک مایع شوینده استفاده کنید تا علاوه بر گرد و غبار چربی‌های احتمالی نیز خوب پاک شوند. شیشه پاکن‌های معمولی برای نصب چاپِ مِش مناسبند و البته به جای آن می‌توان از مخلوط آب و مایع ظرفشویی نیز استفاده کرد و سپس مش را همانند استیکر چسباند. دقت کنید قبل از نصب ابعاد چاپِ روی مِش را مد نظر قرار دهید، چنانچه چاپِ مِش سایزی بزرگتر از یک متر مربع داشت توصیه می‌شود کار نصب آن را دو نفری انجام دهید تا با دقت بهتری نصب شوند. برای نصب باید حدود ۱۰ سانتی‌متر از کاغذ مش را جدا کنید و سپس بر روی سطح مورد نظر که در ابتدا با مایع شوینده خیس کردید، قرار دهید. در این هنگام بهتر است از دور به محل مورد نظر با دقت نگاه کنید تا در صورت کج چسباندن متوجه شوید و آن را اصلاح کنید‌. حال باید به آرامی کاغذ پشت مش را جدا کنید و آرام آرام آن را با استفاده از یک کاردک پلاستیکی (کارت بانکی نیز مناسب است) چاپ مش را بر روی سطح مورد نظر نصب کنید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.